maandag 7 november 2016

Hollandse pannenkoeken


Leuk als het buiten regent.. Maar dan moet ik leuke dingen bedenken om samen met de kinderen binnen te doen! knutselen, tv kijken, lezen..
Dit wekend bleven we thuis, ten eerste vanwege het weer en ten tweede omdat de PAPA's been in gips zit!


Pannenkoeken bakken samen met de kinderen is superleuk. 'Wat hebben we nodig?' Vraag ik aan de kinderen... En wat ze opnoemen haal ik uit de keuken: eieren, bloem, melk...
Ik zet alles klaar en we kunnen beginnen, schort aan en de mouwen opgestroopt.
Ik gebruik nooit een mix. Ik maak het beslag zelf met de bnj kids.Voor kinderen is het een avontuur om te zien hoe de ingrediënten zich vermengen; hoe het deeg verandert van structuur en dat je het resultaat ook nog op kan eten.




Het recept

3 eieren
400 gram bloem
800 ml melk
snufje zout
zakje vanillesuiker

  • Doe alle ingrediënten in een beslagkom en vermeng ze met een staafmixer tot klontvrij.
  • Verhit een koekenpan. Je kunt testen of de pan goed op temperatuur is door wat druppels water te spetteren; als ze verdampen op de plek waar ze neerkomen, is de pan nog niet pannenkoek klaar. Als ze daarentegen als bolletjes door de pan gaan stuiteren, wél!!
  • Laat per pannenkoek een klontje roomboter smelten in de koekenpan.
  • Giet er met een soeplepel wat beslag in en wals snel met de pan tot het beslag de hele bodem bedekt heeft.
  • Bak op niet al te hoog vuur tot de bovenkant droog is en de onderkant lichtbruin.
  • Draai de pannenkoek om met een spatel en bak de andere kant.
Het allerlekkerst om meteen de pannenkoeken te eten. Wil je ze effe later eten, bewaar ze dan stapelsgewijs onder een deksel op een bord dat op een pan met een laagje zacht kokend water staat.

Smulluh!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je bericht... Hoop je snel terug te zien!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...